× | Zavřít |
NOVINKA !
Revel Performa F 328 Be jsou největším modelem podlahových reprosoustav oceňované řady Performa Be. F 328 Be obsahují zcela nový berylliový výškový měnič poháněný masivními zdvojenými 85 mm keramickými magnety, vsazený do zvukovodu Acoustic Lens 6. generace z litého hliníku s keramickým povlakem a perfektním sladěním se směrovou charakteristikou doprovodného středového reproduktoru, což má za následek vyšší účinnost, lepší dynamický rozsah, menší zkreslení a vyšší výkon ve srovnání s hliníkovými nebo titanovými výškovými reproduktory.
133 mm středový reproduktor a trojice 200 mm basových reproduktorů využívají hliníko-keramické kompozitní membrány (DCC) pro lepší výkon. DCC je proces plazmové elektrolytické oxidace, který využívá plazmový výboj k vytvoření zpevňujícího keramického povlaku na obou stranách hliníkového jádra. Keramické vrstvy obklopující hliníkové jádro zlepšují pevnost a vnitřní tlumení membrány, což umožňuje reproduktorům udržet ideální pístový pohyb v celém rozsahu a eliminuje nežádoucí zkreslení. Kužely DCC v kombinaci s optimalizovanými vysoce výkonnými magnety pohonu poskytují lepší výkon ve středních a nízkých frekvencích.
Dělící výhybky Performa Be využívají ve středovém a výškovém pásmu výhradně fóliové kondenzátory a cívky se vzduchovým jádrem. Tyto prvotřídní komponenty umožňují špičkovým inženýrům společnosti Revel získat z hudby nuance a detaily, které by se jinak ztratily. V kombinaci s dělícím útlumem vysokého řádu a patentovanou geometrií vlnovodu Acoustic Lens je integrace měničů bezproblémová.
Horní panely F 328 Be jsou lakovány stylovou metalickou černou barvou s vystouplým označením řady Performa. Reprosoustavy jsou k dispozici ve čtyřech vysoce lesklých povrchových úpravách pro bezproblémovou integraci do jakéhokoli interiéru: Bílá, černá, stříbrná a ořechová.
Technická specifikace:
Audiodrom
"O tom, že to s novinkovými Performa F 328 Be myslí Revel vážně, svědčí i způsob, jakým jsou zabaleny. Zapomeňte na to, že si je odvezete autem, každý kus obývá svůj vlastní letecký kontejner. F 328 Be jsou soustavy třípásmové a v každém kabinetu najdete hned 5 měničů. Výškový 25 mm měnič je pochopitelně berylliový a sedí v mělkém zvukovodu, vyrobeném z keramikou potaženého hliníku. 130 mm středový reproduktor a ztrojené (!) basové měniče mají všechny hliníkové jádro, plazmově potažené keramickou vrstvou, a to oboustranně. To zajišťuje tuhost membrán a posouvá jejich rezonanční kmitočet mimo pracovní rozsah. Kabinety jsou otevřené, zezadu ventilované zdvojenými bassreflexovými nátrubky, které jsou nejen nezvykle velkého průměru, ale navíc zakončené plastovými nástavci s hornovým profilem kvůli potlačení turbulentního chování. Performa F 328 Be umožňují bi-wiring, nenajdete ale u nich vzadu možnost si upravit frekvenční charakteristiku na míru místnosti, jako to umí řada Ultima. Revel tvrdí, že věnoval nadstandardní péči sfázování všech měničů do hladkého celku, což vypadá hezky nejen na papíře, ale hlavně je to i slyšet. Přátelská je i citlivost 91 dB a 8-ohmová impedance, basový dosah firma specifikuje jako 26 Hz (-6 dB) a 35 Hz (-3 dB). F 328 Be jsou k dispozici v černém a bílém vysokém lesku, jakož i obligátním ořechu a naopak sexy vypadající stříbrné.
Jako obvykle začnu spodkem, takže se nebudu v této chvíli rozplývat nad zvonivě pevným hlasem piana, ani nad třpytivými činely s úchvatnou drobnokresbou The Gods of Jazz Airto Moreiry (Stereophile Test CD3). Zastavím se ale u basy, která má přes Revel F 328 Be pevně definovanou chromatiku, zvuk průrazný jako čtyřiačtyřicítka Magnum, a zcela senzačně nadávkovaný objem basových fundamentů. Hrál jsem nahlas, ale pořád bylo cítit obrovskou rezervu reprosoustav, které jako by říkaly ´a hlasitěji to už nejde?´. Určitě by to šlo, ale to bych je musel vytáhnout ven na ulici, z vězení čtyř stěn místnosti. Ani kontrabas z dalšího testovacího disku – tentokrát Chesky Records – Revel nenachytal, stejně jako ho nenachytal drum kit v realistické hlasitosti. Dokázaly v místnosti vytvořit seriózní měřený tlak 98 dB v perfektním podání a ani se při tom nezadýchaly!
Revel F 328 Be jsou průzračně čisté jako čerstvý zimní vzduch a jejich vhled do nahrávek, zejména ve spojení s elektronikou Mark Levinson, je na nejvyšší myslitelné úrovni. Zvuk, který jsem slyšel, nebyl ani dopředný, ani bych jej nenazval vtahujícím. Spíš bych řekl, že prostě existoval v místnosti spolu se mnou, neomezeně a nekomprimovaně, jako by jeho zdrojem nebyly komponenty, ale hudba přicházela obrovským otevřeným oknem, za kterým sedí u svého nástroje pianistka a elegantně přebíhá prsty po klaviatuře. Prostor se jevil neomezený a to jsem F 328 Be poslouchal v relativně blízkém poli, tam, kde jsem si předtím pomocí růžového šumu našel to správné místečko. Zvuk se jevil monitorově přesný, ale současně byl cítit velký nadhled, který dokáží jen povedené velkoobjemové reprosoustavy.
Hlasu Brendana Perryho v Desert Song (Dead Can Dance, Towards The Within) jakož i jednoduchá instrumentace pod ním nebylo po stránce tonality co vytknout. Ani následující hlasové exhibici Lisy Gerrard v Yulunga. Lidským hlasem Revel nenachytáte, jeho prokreslení i přirozený témbr byly poznávacím znakem i u modelů řady Ultima Studio/Salon. Koherentnost a svázání všech měničů jsou naprosto špičkové a se zavřenýma očima nemáte šanci uhodnout, ani jak je sloupek vysoký, ani že k vám zvuk plyne hned z pěti míst. Neexistují žádné přechody, reprodukce je absolutně sfázovaná a připomíná ono pověstně jednobodové vyzařování, až na to, že tady se i ten bod v prostoru úplně rozpustí. Už dlouho jsem neposlouchal reprosoustavy, které by dokázaly tak absolutně zmizet z poslechového pole. Tranzientně bohatá nahrávka 11:11 (Rodrigo y Gabriella) na mě přes Revel F 328 Be vyskočí jako čertík z krabičky. Chcete přirozené barvy kytar? No prosím. Chcete dynamický kontrast? Máte jej mít. Chcete i tu nejmenší rezonanci strun? Je tam. A takto bych mohl pokračovat dál. Berylliové výšky se sebou nesou tuny detailu, který opouští kaloty díky mělkému zvukovodu rychle a agilně, k uším ale přicestuje v naprosto přirozené podobě, nic netlačí. A to jsem, prosím, poslouchal nový a ne zcela rozehraný pár. Z vlastní zkušenosti vím, že rozehrát beryllium vezme pár stovek hodin, ale na konci čekají ještě další hlubší úrovně rozlišení a více barevného stínování. Nedokáži si moc představit, jak se toto vylepší u F 328 Be, když už tak to bylo naprosto vynikající.
Jak dobře umí Revel prostor, si ani tak neuvědomíte u hudby – tam si prostě připadáte jako jeden či jedna z publika v sále, takže vás něco jako přemítání o prostoru ani nenapadne. Pak ale přijde pauza a aplaus diváků, který je přes F 328 Be tak živý a skutečný, že máte chuť vyskočit a přidat se k nim. Povětšinou se aplaudující dav omezuje někam na úroveň reprosoustav nebo za ně, u F 328 Be je slyšet široko vně a vedle vás, místy bych dokonce přísahal, že i za mnou. Iluze prostoru je prostě u těchto reprosoustav dokonalá a povznáší to posluchačský zážitek na něco mimořádného a velmi autentického. Není divu, že chvalozpěv All by My Lord ze sampleru Crystal Cable, pořízený v relativně živé ambienci kaple, zněl tak nezčeřeně a čistě a že jednotlivé dětské hlásky bylo možné přepočítat. Zkusil jsem F 328 Be i s muzikou z jiného soudku – Fear Factory, Slayer, Overkill – a ono je to nijak nerozhodilo. Nejsou laděny na jeden typ muziky, Revel je postavil k tomu, aby zprostředkovaly nahrávku, nikoli nějaký svůj pohled na zvuk. Mnoho takzvaně audiofilských reprosoustav si s tvrdým rockem neporadí a do uší dostanete jen jakýsi lihový destilát, kterému chybí plnost a původní energie. S F 328 Be se to neděje a i taková muzika přes ně baví.
Nenechte se zmást nenápadným vzhledem. Performa F 328 Be by klidně mohly být jakýmsi etalonem, proti kterému by bylo možné hodnotit ostatní reprosoustavy. Tohle je skutečná reference."
© 1991 - 2024 EXCELIA HIFI
nahoru ^